V dôsledku štrukturálnych zmien v poľnohospodárstve sa poľnohospodárska doprava stáva čoraz dôležitejšou. Nakoľko je potrebné prekonávať stále väčšie vzdialenosti, dopravná logistika sa stala pre mnohé spoločnosti skutočnou výzvou. Prívesy a návesy spolu s traktormi, ale aj nákladnými automobilmi, stále patria medzi najčastejšie používané vozidlá v poľnohospodárstve. Sortiment siaha od klasických sklápačov až po špeciálne návesy.
Doprava v poľnohospodárstve by mala zabezpečiť, aby prepravované materiály boli dopravené do cieľa v správny čas, ak možno bez strát, za priaznivých nákladov, šetrne k okolitému prostredie a bez nehôd. Značnú úlohu pritom hrá rozmiestnenie skladovacích miest, ktoré priamo ovplyvňuje úroveň nákladov na dopravu.
Najdôležitejšími problémami pri preprave sú vyššie užitočné zaťaženie a pokiaľ možno čo najuniverzálnejšie využitie. Pri konštrukcii dopravných súprav spravidla vždy platilo heslo - prepraviť naraz čo najviac. Aktuálne zákony však nastavujú jasné hranice - celková hmotnosť nesmie prekročiť 40 t pri maximálnom zaťažení na jednu nápravu 10 t a maximálnom nosnom zaťažení závesu traktora 4 t (K80).
Preto sa inžinieri snažia navrhovať svoje vozidlá stále ľahšie, aby dosiahli vyššie užitočné zaťaženie. Výrobcovia niekedy používajú vysokopevnostnú oceľ na podvozok a často používajú hliník na karosérie. Aj v rámci výstavy Agritechnica 2023 boli predstavené aktuálne trendy v konštrukčných riešeniach prívesov, návesov a nakladačov.
Klasikou v ponuke je sklápač
Bez ohľadu na verziu, či už ako jednostranný, dvojstranný, alebo trojstranný, typický sklápač je univerzálny, pokiaľ ide o poľnohospodársku prepravu. Všetky druhy sypkého tovaru možno prepravovať a ľahko vykladať pomocou sklápača. Bočné sklápače možno tiež jednoducho naložiť bežným nákladom, ako sú palety, balíky slamy a sena, pomocou veľkých portálových dverí alebo hydraulických klapiek. Výrobcovia ponúkajú rôzne príslušenstvo pre rôzne aplikácie: nástavce na zvýšenie prepravného objemu, plachty a prepravné závitovky na semená a hnojivo. Najväčšou nevýhodou sklápačov je samotné vyklápanie. Pri naklonení korby stráca príves stabilitu. Vždy sa odporúča rovný povrch, najmä pri sklápaní dozadu.
Pri preprave citlivého tovaru využite náves s rolovacím dopravníkom
Kľúčovým prvkom tohto riešenia je dopravný pás, ktorý sa dá posúvať tam a späť po celej šírke podlahy žľabu. V závislosti od výrobcu sa remeňový pohon vykonáva pomocou hydromotorov, reťazových pohonov alebo hydraulických valcov v spojení s oceľovými lanami. Na niektorých značkách je celá predná stena ťahaná dozadu spolu s pásom. Rovnako ako u tlačného prívesu sú veľkými výhodami stabilita a možnosť vykladania v nízkych budovách. Výhodou oproti tlačnému prívesu je, že dopravníkový príves je možné naložiť aj bežným nákladom. Palety alebo balíky slamy sa umiestnia na zadnú nakladaciu hranu a potom sa pomocou pásu jednoducho vytiahnu ďalej dopredu a kus po kuse sa vrátia späť na nakladaciu hranu na vyloženie. Gumená podlaha je podľa výrobcov vhodná aj na ťažký tovar ako piesok či vápno. Neodporúča sa však plniť ho materiálom s ostrými hranami, ako je napr. stavebný odpad, pretože by mohlo dôjsť k poškodeniu dopravného pásu.
Nákladné autá sú ešte stále zaujímavé
Kvôli neustále sa zväčšujúcim prepravným vzdialenostiam sú nákladné autá pre poľnohospodárstvo čoraz zaujímavejšie. Obstarávacie náklady sú relatívne nízke v porovnaní s porovnateľnými súpravami ťahač-náves. Obzvlášť žiadané sú ťahače a návesy. Prepínanie medzi rôznymi návesmi je jednoduché a ťažné vozidlo sa dá využiť mnohými rôznymi spôsobmi. Ako prepravník hnojovice s cisternovým návesom, s vyklápacím návesom na prepravu obilia alebo s pohyblivou podlahou na prepravu silážnej kukurice. Možnosť registrácie ako ťahača je tiež argumentom pre mnohých ľudí z praxe, aby zvážili nákladné autá. V niektorých krajinách platí, že ak jazdíte napr. pri rýchlosti do 60 km.h-1, vozidlo možno riadiť s vodičským preukazom triedy T. V prospech nákladného vozidla hovorí aj nižšie opotrebovanie pneumatík a nižšie náklady na naftu. S vhodnými pneumatikami, systémami kontroly tlaku v pneumatikách a pohonom všetkých kolies možno s poľnohospodárskymi nákladnými automobilmi ľahko jazdiť aj na poli. Tieto prestavby si však vyžadujú aj značné náklady.
Celú analýzu si môžete prečítať v AGROMAGAZÍNe 11/2024 na s. 30-31.
Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.
S použitím dostupných zdrojov spracoval doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc., Moderná mechanizácia v poľnohospodárstve