tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Vo februári takmer všetci lídri na svetovom trhu s mliekom a mliečnymi výrobkami oznámili svoje výsledky za rok 2023. Niektoré spoločnosti budú prezentovať svoje výsledky až v máji 2024. Už dnes však vidíme obraz, ktorý si pre seba a trh vytvárajú veľkí spracovatelia mlieka. DairyNews Today zostavil kľúčové výsledky a prognózy od popredných spoločností na rok 2024.

Ako sú na tom spoločnosti?

V roku 2023 sa príjmy FrieslandCampina znížili o 7,1 % a dosiahli 13,1 mld. €, a to predovšetkým v dôsledku nepriaznivých účinkov prepočtov meny, znížených objemov na spotrebiteľských trhoch, ktoré ešte zhoršila vysoká inflácia. Ako informovalo tlačové oddelenie spoločnosti, prevádzkový zisk 75 mil. € negatívne ovplyvnil nesúlad medzi garantovanou cenou mlieka pre účastníkov a trhovými cenami mliečnych výrobkov. Okrem toho k tomuto poklesu ďalej prispel predaj drahých akcií na trhu charakterizovanom nízkymi cenami a nepriaznivými prepočtami meny.

Chovatelia dojníc zaznamenali pokles cien mlieka o 16,2 % a dosiahli 48,08 €/100 kilogramov. Z dôvodu negatívnych ročných výsledkov nebude zúčastneným chovateľom mlieka poskytnutá dodatočná peňažná kompenzácia.

Komentár Jana Derka van Karnebeeka, generálneho riaditeľa Royal FrieslandCampina N.V.:

„Rok 2023 bol pre FrieslandCampina náročný. Obchodné výsledky, najmä čo sa týka našej globálnej výroby mlieka a obchodných aktivít, boli pod výrazným tlakom. Naopak, obchodné skupiny zaoberajúce sa špecializovanou výživou a prísadami mali dobrý rok, aj keď to nestačilo, aby sme vykompenzovali neuspokojivé výsledky ostatných dvoch obchodných skupín. Sklamaný prevádzkový zisk v kombinácii s jednorazovými výdavkami a vyššími nákladmi na financovanie viedli k negatívnemu čistému výsledku za rok 2023. V dôsledku toho neposkytujeme našim dodávateľom mlieka ďalšiu peňažnú kompenzáciu. Je to sklamaním, najmä ak vezmeme do úvahy zvýšené výdavky pre našich členov a snahu o ďalšie zlepšenie udržateľnosti fariem. Vzhľadom na tieto výsledky sme v druhej polovici roku 2023 iniciovali transformáciu „Expedícia 2030“, ktorá sa úplne zamerala na premenu FrieslandCampina do vedúcej mliekarenskej spoločnosti, ktorou vždy bola.

Jadro Expedície 2030 pozostáva zo siedmich silných obchodných skupín, z ktorých každá má svoje špecifické trhy, kategórie produktov, stratégiu a požadovaných zamestnancov, kompetencie a úrovne investícií. Sila FrieslandCampina spočíva v rozmanitosti nášho podnikania. Novú obchodnú štruktúru sme zosúladili s komplexným programom znižovania nákladov, aby sme zabezpečili, že obchodné skupiny, naše výrobné prostredie a podporné služby budú mať primeranú štruktúru nákladov. Bohužiaľ, to znamená, že v priebehu nasledujúcich 2 rokov bude na celom svete zrušených 1 800 pracovných miest. Bolo to ťažké, ale nevyhnutné rozhodnutie a urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme dotknutých zamestnancov v tomto procese podporili. Aj naďalej budeme venovať osobitnú pozornosť zvyšovaniu udržateľnosti našej siete mliekarní. Robíme to pre našich vlastníkov – našich členov farmárov, pre našich zamestnancov na celom svete a, samozrejme, aj pre našich zákazníkov a spotrebiteľov a všetky ostatné zainteresované strany v úspešnom a perspektívnom FrieslandCampine.“

 

Ďalšie veľké mliekarenské družstvo a spracovateľ mlieka, skupina Arla, uvádza, že v roku 2023 si udržalo stabilnú finančnú pozíciu s celkovými tržbami dosahujúcimi 13,7 mld. € eur, čo takmer zodpovedá hodnote z roku 2022 vo výške 13,8 mld. €. Negatívny vplyv výmenných kurzov, najmä na švédsku korunu, britské libry a americké doláre, v kombinácii s nákladmi na tovar a celkovou infláciou prispeli k zníženiu cien produktov na 47,0 €/kg, čo je o 8,1 €/kg menej ako rekordná úroveň v roku 2022. Napriek tomuto poklesu bol výsledok v roku 2023 o 15 % vyšší ako priemer za posledných 5 rokov.

Predseda Arla Foods Jan Toft Norgaard vysvetlil túto stabilitu kolektívnym úsilím vlastníkov fariem, zamestnancov a manažmentu, čo demonštrovalo schopnosť spoločnosti prispôsobiť sa zložitým trhovým podmienkam. Norgaard vyjadril hrdosť na vysoké výsledky, zdôraznil konkurencieschopnú cenu mlieka a pozoruhodné úspechy v oblasti trvalo udržateľného rozvoja v roku 2023.

V roku 2023 dosiahla Arla čistý zisk 380 mil. €, čo zodpovedá 2,8 % tržieb, čo zodpovedá spodnej hranici cieľového rozpätia 2,8–3,2 %. Takáto vysoká finančná výkonnosť umožnila predstavenstvu spoločnosti Arla navrhnúť dodatočnú platbu vo výške 2,07 €/kg dodaného mlieka v celkovej výške 270 mil. €. Peder Tuborg, generálny riaditeľ spoločnosti Arla Foods, poznamenal, že navrhovaná platba a konkurencieschopná cena mlieka v roku 2023 odzrkadľujú finančnú stabilitu spoločnosti Arla vzhľadom na výzvy na globálnom trhu s mliečnymi výrobkami a nepriaznivé menové trendy. Investície spoločnosti Arla dosiahli rekordnú úroveň 601 mil. €, čím prekročili hodnotu z roku 2022 vo výške 521 mil. €.

Danone a Nestle

Tieto spoločnosti majú veľmi vysokú diverzifikáciu podnikania, ako aj distribúciu a výrobu produktov po celom svete. Ako uvádza Danone, napriek prebiehajúcim investíciám spoločnosť dosiahla rekordnú úroveň voľného peňažného toku vo výške 2,6 mld. €, čo umožnilo ďalšie strategické investície a uľahčilo znižovanie dlhu. Aktuálny zisk na akciu zaznamenal pozitívny rast na úrovni +3,4 % a dosiahol 3,54 €.

Pri pohľade na rok 2024 vedenie Danone očakáva rast tržieb v rozmedzí +3 % až +5 %, spojený s miernym zlepšením súčasnej prevádzkovej marže. 

Antoine de Saint-Affrique, generálny riaditeľ spoločnosti Danone, uviedol:

„V podmienkach, ktoré zostávajú náročné, sú postupné zlepšovanie nášho sortimentu, ktoré sa vo štvrtom štvrťroku zmenilo na pozitívne, viditeľný pokrok dosiahnutý spoločnosťou EDP Europe a trvalá dynamika našej činnosti v oblasti lekárskej výživy povzbudivé, aj keď je potrebné ešte veľa urobiť.

Stavajúc na pozitívnom tempe roku 2023 začíname tento nový finančný rok s dôverou v našu stratégiu obnovy. Naďalej sa budeme zameriavať na konzistentnú realizáciu a dodávky v súlade so strednodobými cieľmi, ktoré sme si stanovili v marci 2022. Budeme pokračovať v postupnom zlepšovaní udržateľnosti spoločnosti Danone, vybavujeme ju zručnosťami, vedou a nástrojmi potrebnými na fungovanie v budúcnosti. "

 

Generálny riaditeľ Nestlé Mark Schneider minulý štvrtok po zverejnení výsledkov uviedol,  že ceny budú tento rok oveľa nižšie ako minulý rok. Zdôraznil posun smerom k rastu poháňanému objemom a sortimentom, čo naznačuje rozšírenejší trend v tomto odvetví.

V posledných rokoch nárast nákladov v dôsledku pandémie a geopolitických udalostí, ako je konflikt na Ukrajine, prinútil Nestlé a Danone výrazne zvýšiť ceny. Podľa Nestle a Danone však spotrebitelia v súčasnosti hľadajú ekonomickejšie alternatívy v súlade s trendom načrtnutým začiatkom tohto mesiaca konkurentom Unilever PLC.

Unilever, ďalší gigant spotrebného tovaru, vo svojich nedávnych finančných výsledkoch naznačil mierny rast cien v dôsledku klesajúcej inflácie. Antoine de Saint-Affrique, generálny riaditeľ spoločnosti Danone, uznal spomalenie inflačného tlaku, ale varoval, že zvyšovanie cien môže stále pretrvávať a poznamenal: „Očakávame, že náš rast bude mať výhodnú cenovú zložku a bude sa líšiť aj v závislosti od regiónu."

 

Saputo a Savencia

Savencia Fromage & Dairy vykázala k 31.12. 2023 konsolidovaný objem predaja 6,8 mld. €, čo znamená rast o 3,7 %. Tento rast v celkovej výške 240 mil. € bol výsledkom udržateľného organického rastu na úrovni +11,6 % a štrukturálneho efektu na úrovni +2,1 %.

Nepriaznivé zmeny vo výmenných kurzoch, najmä devalvácia argentínskeho pesa a kolísanie čínskej, ruskej a severoamerickej meny voči euru, však mali výrazný vplyv s efektom zmeny -10 %.

Predaj syrových výrobkov vzrástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o +8 %. Napriek ekonomickým ťažkostiam vzrástol predaj syrových výrobkov Savencia v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 8 %. Tento rast bol pripísaný strategickej úprave cien na rôznych trhoch, aby sa vyrovnali s infláciou a udržateľným objemom predaja, čo dokazuje silu modelu značky Savencia v podmienkach napätia v oblasti kúpnej sily, ako uvádza spoločnosť.

Predaj ostatných mliečnych výrobkov vzrástol o +17 %. Tento rast bol spôsobený vysokým objemom predaja v niektorých krajinách, najmä v zotavujúcom sa sektore stravovacích služieb. Cenový vplyv na časť portfólia pomohol neutralizovať negatívny vplyv klesajúcich cien priemyselných produktov na celom svete v roku 2023.

Spoločnosť Saputo Inc. zverejnila začiatkom februára svoje finančné výsledky za tretí štvrťrok fiškálneho roka 2024, ktorý sa skončil 31.12. 2023. Kľúčové finančné ukazovatele za tretí štvrťrok fiškálneho roka 2024: Výnosy: 4,267 mld. $, čo predstavuje pokles o 7,0 %.

  • Čistá strata: 124 mil. $ v porovnaní s čistým ziskom 179 mil. $ USD.
  • Upravená EBITDA: 370 mil. $, čo predstavuje pokles o 16,9 %.
  • Upravený čistý zisk: 163 mil. $, čo je pokles z 221 mil. $.
  • Čistý peňažný tok z prevádzkových činností: 388 mil. $ v porovnaní so 134 mil. $.

„Makroekonomická klíma vytvorila výzvy súvisiace s kolísaním cien komodít, ktoré ovplyvňujú americký a medzinárodný sektor. Saputo však dokázalo zvýšiť objemy predaja a prevádzkové peňažné toky, pričom zostalo odhodlané plniť strategické priority a napredovať v kľúčových kapitálových projektoch," napísala spoločnosť.

Výhľad na fiškálny rok 2024 a strategické smerovanie:

Saputo plánuje riadiť infláciu prostredníctvom cenových protokolov a opatrení na obmedzenie nákladov, zvýšiť stabilitu pracovnej sily a zvýšiť prevádzkovú efektivitu po dokončení veľkých kapitálových projektov.

Očakáva sa, že globálny dopyt po mliečnych výrobkoch zostane mierny, so zmiešanými vyhliadkami v USA. Saputo zostáva ostražitý pri riadení cien komodít, očakáva nízke trhové ceny syrov a mliečnych prísad a predpokladá pokračujúci vplyv na európsky sektor, ale v menšom rozsahu.

 

Z Dairynews preložila a upravila Ing. Martina Gondeková, PhD., NPPC-VÚŽV Nitra

Snímka: Agencies, economictimes.indiatimes.com

 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov