Mať vlastné skladovacie kapacity je pre poľnohospodárov výhodou. Ponúkajú totiž možnosť pre flexibilnejšie nastavenie a realizáciu predajného plánu produkcie. Uskladniť produkciu s cieľom predať ju za drahšie neskôr nám ale nezaručuje, že táto stratégia automaticky prinesie zisk. Dobrým príkladom môže byť vlaňajší rok, počas ktorého čakanie s predajom po žatve deň po dni odkrajovalo s potenciálneho zisku, keďže ceny komodít od júna 2022 vstúpili do dlhodobého poklesného trendu.
V júni 2022 sme v Téme mesiaca v AGROMAGAZÍNe 07/2022 zameraného na Zber, pozberovú úpravu a skladovanie agrokomodít napísali: „Ako sme už viackrát zdôraznili, z dlhodobého hľadiska sme pozitívne naladení na udržanie vyšších cien agrokomodít, no myslíme si, že sa najbližšie roky budú striedať obdobia vysokých cien s pomerne razantnými cenovými korekciami. Keďže ceny plodín môžu v ďalších mesiacoch zamieriť obidvomi smermi, je namieste nastaviť predajný plán v súlade s tým. A to znamená zrealizovať časť produkcie za súčasné atraktívne ceny, prípadne si zakontrahovať už teraz ceny časti budúcoročnej produkcie (aktuálne totiž už nakupujeme pre tvorbu budúcej úrody vstupy za vysoké ceny) a časť produkcie uskladniť s cieľom neskoršieho predaja za alternatívne vyššie ceny.“
Dnes, s odstupom času môžeme toto naše vlaňajšie odporúčanie vyhodnotiť ako strategicky správne. Problémom je, že v reálnom čase pri nejasnom výhľade do budúcna nevieme či nami zvolená stratégia bude fungovať. Musíme premýšľať v pravdepodobnostiach a akceptovať skutočnosť, že dnešné ceny na trhu sa formujú aj na základe budúcich očakávaní, ktoré sa môžu, a spravidla sa i budú s postupom času meniť. Okrem toho pri obchodovaní každého z nás ovplyvňujú dve silné emócie – chamtivosť (túžba získať viac pri raste cien) a strach (strach zo straty pri ich poklese). Obidve tieto emócie vedú často ku chybným rozhodnutiam. A nie je ľahké im čeliť. Obísť tieto „mentálne pasce“ našej mysle možno len vopred stanovenými pravidlami, ktoré je potrebné dodržiavať. Dobrým pravidlom je napríklad diverzifikovať riziko poklesu cien v čase. To môžeme urobiť tak, že predaj produkcie zrealizujeme postupne po častiach tak, že ho rozdelíme do viacerých časových úsekov. Dobrým pomocníkom pri realizácii rozhodnutí o predaji je sledovanie cenového trendu, ktorý je merateľný a teda na základe vývoja ceny si môžeme vopred stanoviť merateľné pravidlá, resp. realistické ciele, kedy obchod zrealizujeme. Dôležité je, aby tieto pravidlá boli merateľné, boli stanovené vopred a aby sme sa ich držali, keď nám dajú predajný signál, bez ohľadu na to, či nás v danom momente ovláda chamtivosť alebo strach.
David Karkulín
Tento článok bol nájdete v júlovom AGROMAGAZÍNE na s.3
Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.