tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Je to prekvapujúce, zatiaľ čo starší Nemci naďalej šetria peniaze pri nákupe mäsa, mladšia generácia zase kupuje viac mäsa.

„Mäso a údeniny sa vyvíjajú pozitívnejšie ako minulý rok,“ vysvetlil Werner Lauß zo Spoločnosti pre spotrebiteľský výskum (GfK) na mäsovom kongrese 2023 v Mainzi. Túto správu privítalo 500 účastníkov kongresu z celého hodnotového reťazca mäsa. Záverom je, že celkové množstvo nakúpeného mäsa naďalej klesalo o 1 %.

Podľa Laußa sa nákupy v domácnostiach vyvíjali veľmi odlišne. Pri stálych cenách čerstvého mäsa a údenín, ktoré boli v období od januára do septembra približne o 7 % vyššie ako v predchádzajúcom roku, poklesol objem červeného mäsa takmer o 3 %. Naproti tomu hydina zaznamenala výrazný rast v objeme aj predaji.

Mladá generácia zase jedáva viac mäsa

Lauß ukázal, kam by sa mohla cesta v budúcnosti uberať s nákupným správaním mladej generácie. Ukazuje odlišný postoj k cene a výžive, pričom sa pozoruje trend smerom k rastlinnej strave. Zaujímavé je, že spotreba mäsa medzi takzvanými mileniálmi (vo veku 27 – 41 rokov) a iBrains (vo veku 12 až 16 rokov) v tomto roku výrazne vzrástla. V súlade s tým sú staršie generácie zodpovedné za mierny pokles nákupu mäsa o 1 % v roku 2023. Najmä iBrains prekvapujú nárastom o 50 % v porovnaní s rokom 2022.

Vianočné úsporné opatrenia

Celkovo však obmedzené rozpočty spotrebiteľov zostávajú problematické. Rozpočet Nemcov na vianočné darčeky klesol na deväťročné minimum, hoci jedlo zostáva obľúbeným darčekom. V konkurencii druhov mäsa bravčové mäso naďalej stráca podiel na trhu, zatiaľ čo hydinové mäso, najmä kuracie, si získava na popularite. Nie je to samozrejmosť, pretože priemerná cena za kura sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšila o desať percent.

Tretina sa predáva prostredníctvom zľavových akcií

Inflácia má výrazný vplyv na nákupné správanie. „Takmer štvrtina domácností tvrdí, že si už nemôže dovoliť takmer nič,“ uviedol Lauß. Citlivosť spotrebiteľov na ceny je vysoká -  "60 % spotrebiteľov reaguje čoraz nahnevanejšie na zvyšovanie cien." Niet sa teda čo čudovať, že diskonty opäť získavajú na význame v predaji mäsa, zatiaľ čo špecializované predajne strácajú podiel na trhu. Okrem toho sa zvyšuje aj trhový význam reklamných kampaní a propagácií v sektore mäsa. Do tejto oblasti pripadlo v roku 2023 33 % objemu nákupu. V roku 2020 to bolo len 22 %.

Vyhliadky do budúcnosti: pohodlie, udržateľnosť a nové produkty

Lauß potom poukázal na to, že mladšie generácie určite ponúkajú nové príležitosti pre trh s mäsom a hydinou – najmä v sektore pohostinstva. „Mladšia generácia je otvorená novým veciam. Tu môžete určite spomenúť kultivované mäso alebo špeciálne kusy," hovorí Lauß. Témy ako dobré životné podmienky zvierat a trvalá udržateľnosť zostávajú ústrednými, zatiaľ čo inovatívne produkty, ako je mäso z kultivovaných kultúr alebo nové receptúry, v budúcnosti získajú na dôležitosti.

 

Z Topagrar preložila a upravila Ing. Martina Gondeková, PhD., NPPC – VÚŽV Nitra

Snímka: Meusener

 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov