Boj hnutia Hamas s Izraelom vyprovokoval na Blízkom východe nové konflikty. Tým najčerstvejším sú útoky militantného hnutia Húsiov podporované Iránom na komerčné plavidlá, ktoré prepravujú tovary dominantne medzi Európou a Áziou cez Suezský prieplav a Hormuzský prieliv.
Konflikt sa zintenzívnil po tom, čo proti Húsiom vedú protiofenzívu námorné sily USA a V. Británie s cieľom zabezpečiť bezpečnú prepravu tovarov. Mnohé lode vplyvom útokov sú nútené obísť Suez a to tak, že musia oboplávať celú Afriku. Táto cesta predlžuje dopravu medzi Európou a Áziou o 10 dní. Konflikt tak v prvom rade vplýva na ceny dopravy a v druhom na meškania dodávky tovarov, čo bol fenomén, ktorý rozdúchal infláciu aj pri rozbehu globálnej ekonomiky po skončení pandémie COVID-19. Keďže cez región prepláva z pohľadu tonáže polovica tovarov naložených v kontajneroch, výrazne ostatné týždne vzrástli námorné sadzby kontajnerovej dopravy. Tie boli koncom januára 2024 v porovnaní s úvodom decembra 2023 trojnásobne vyššie. Dlhšia doba dodávky tovarov zase vyvoláva ich lokálny nedostatok na trhu. Ak sa situácia rýchlo znormalizuje, tieto faktory vplývajúce na infláciu môžu relatívne rýchlo odznieť. No ak sa konflikt ďalej vystupňuje, resp. bude trvať dlho, skôr či neskôr to znovu pocítime v peňaženkách.
Vplyv na agrokomodity
Sledujúci agrárnych trhov momentálne nevenujú prílišnú pozornosť konfliktu v Červenom mori, pretože na prvý pohľad má len minoritný vplyv na ceny agrokomodít. Momentálne najväčšie problémy s konfliktom majú niektoré cukrovary v regióne, ktoré avizujú možnosť deficitu cukru na tomto trhu ako aj na vybraných trhoch v Afrike.
Otázka ale znie ako dlho tento konflikt potrvá a do akej miery sa rozšíri. Ako sme už avizovali, jedným z potenciálnych dopadov situácie je rast dopravných nákladov, čo postupne môže mať vplyv aj na agrokomoditné trhy. Napokon v USA je tomu tak už teraz. Exporty plodín smerujúce z USA do Ázie sú totiž momentálne v nevýhode, keďže lode tradične prevážajú plodiny cez Panamský prieplav, ktorý ale už dlhšiu dobu trpí obmedzeniami vplyvom nedostatočnému prietoku vody. Preto tieto lode presedlali na trasu cez Suezský prieplav. No keďže sa tu rozhorel konflikt, lode napokon musia voliť dlhú trasu okolo Afriky. Pomalšie exporty z USA = vyššie zásoby a to môže spočiatku vyvíjať tlaky (a momentálne i vyvíja) na pokles cien plodín. Na druhej strane, ak sa znovu postupne zrýchli inflácia, ceny komodít by mali na to reagovať rastom. Špeciálne potom, ak konflikt zastaví tok ropy z Blízkeho východu, ceny komodít môžu rýchlo vystreliť výrazne nahor. A to sa môže stať aj napriek potvrdeniu ekonomickej recesie v USA, ktorá pritom v tradičnom ekonomickom cykle by mala viesť v tejto fáze cyklu k poklesu cien komodít.
Ak teda konflikt na Červenom mori bude trvať dlho, no hlavne ak sa ešte viac zintenzívni, zo strednodobého hľadiska to môže pre poľnohospodárov znovu znamenať zvýšené riziko rastu cien palív ako aj priemyselných hnojív. Z pohľadu AGROMAGAZÍNu blížiaca sa recesia bude zrejme držať ceny ropy nižšie, a teda toto riziko v najbližších mesiacoch bude relatívne malé, no nepochybne je potrebné sledovať geopolitické dianie v regióne. Minulosť hovorí sama za seba. Embargo na ropu v roku 1973 prinieslo vtedy do USA v nasledujúcich 8 rokoch dve silné inflačné vlny. Preto treba ostať v strehu. Ak ceny ropy a plynu začnú citeľnejšie rásť, bude to signál, že sa treba pripraviť i na vyššie ceny vstupov do agrárnej výroby.
Celý text nájdete vo februárovom AGROMAGAZÍNe na s.14-15.
Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.
David Karkulín
Snímka: MarineLink