tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

V rámci členskej schôdze Slovenskej holštajnskej asociácie, ktorá sa konala v Národnom poľnohospodárskom a potravinárskom centre (VÚŽV Nitra) bola pod vedením Jo Heusschena z holandskej spoločnosti SCHILS prezentovaná odborná prednáška s názvom Trendy a vízie v sektore mlieka.

Celkový pohľad na situáciu prvovýroby mlieka z pohľadu holandskej spoločnosti sa odvíja od stanovísk hlavných trhových hráčov na svetovom trhu. Rešpektujúc vyjadrenia vedúceho predstaviteľa Fonterry Thea Spieringsa bude umiestňovanie produkcie EU v najbližšom období nastavené primárne na čínsky trh s pretrvávajúcou deficitnou domácou výrobou. Napriek podobnosti momentálnej situácie s krízovým obdobím roku 2008 nabáda generálny riaditeľ Nestlé Rusko Maurizio Patarnelle na pozitívne poňatie situácie. Rovnaký odkaz ponúka aj generálny riaditeľ Danone Emmanuel Faber, ktorý navyše zdôraznil potrebu zvýrazňovania pozitívneho obrazu celého mliekarenského sektora. Predmetom medzinárodného obchodu z globálneho hľadiska je 10 % z celkovej produkcie mlieka, pričom najmä v rokoch 2013/2014 boli suroviny na výrobu detskej výživy dôležitým vývozným artiklom na čínsky trh. Neregulované zvyšovanie výroby po zrušení kvót v EÚ sa však momentálne potýka so zníženými nákupmi z Číny, ktoré pravdepodobne reagujú na prevahu ponuky nad dopytom po sušenom mlieku vo svete. Globálnym trendom je zvyšovanie produkcie mlieka aj v rozvojových krajinách, kde prvú svetovú priečku v celkovej výrobe EKM mlieka za rok 2011 obsadila India, s poznámkou, že nie celý objem vyprodukovaného mlieka je ďalej spracovávaný. Priemyselne sa vo svete spracováva iba 62 % produkcie, zvyšok pripadá na priamu spotrebu v domácnosti. Sumarizácia relevantných expertíz však potvrdzuje, že svetový dopyt po mlieku a mliečnych produktoch rastie rýchlejšie ako výroba. Hlavným argumentov je potvrdenie uvedeného je perspektíva v Číne. Nereálnosť úplnej sebestačnej domácej produkcie na jednej strane, a kontinuálny nárast v dopyte po komodite na strane druhej, jasne utvára trhovú príležitosť pre prvovýrobu, aj napriek pokračujúcemu nárastu v domácej výrobe (platí najmä pre SPM).

 

Miroslav Záhradník, NPPC – VÚŽV Nitra 

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov