tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Aká je minimálna akceptovateľná výkupná cena za mlieko pre holandského prvovýrobcu?

Táto otázka odznela počas diskusie s holandským odborníkom na optimálnu výživu teliat Jo Heusschenom, v rámci diskusie po odbornej prednáške, ktorá bola súčasťou programu členskej schôdze Slovenskej holštajnskej asociácie zo dňa 14.5.2015 v Národnom poľnohospodárskom a potravinárskom centre (VÚŽV Nitra).

 

Odpoveďou bola cenová hladina 30 €centov na liter mlieka, s dodatkom, že pre niektoré podniky bude už táto hranica znamenať problém s cashflow. Podniky, ktoré počas posledných 3 rokov výrazne investovali majú v priemere o 5 €centov na liter mlieka vyššie náklady ako tie, ktoré neinvestovali. Producenti mlieka si aj v kontexte tejto situácie vyberajú dva alternatívne prístupy k zlepšeniu ekonomiky chovu v období s nízkymi výkupnými cenami za mlieko. Jednou cestou je pokračovanie v investovaní do lepších kŕmnych dávok s následným zvýšením úžitkovosti na kravu, druhou možnosťou je maximálne možné zníženie nákladov na krmivá v celkových nákladoch na liter mlieka. Ďalšou oblasťou, ktorá determinuje rozhodovanie manažmentu podnikov je komunikácia s bankou. Prepojenosť bankového sektora s prvovýrobou mlieka je Holandsku je na vyššej úrovni, čo umožňuje jednotlivým podnikom riešiť otázku krátkodobej volatility cien na trhu prostredníctvom preklenovacích úverov. Uvedomujúc si priebeh situácie po roku 2012 by sa dnešným manažérskym rozhodnutím o rozšírení chovu stala alternatíva zvýšenia stavov zvierat, no cestou doplnenia do existujúcich kapacít namiesto uskutočňovania nových investícií. V krízovom prípade strmého prepadu cien tak stále zostane možnosť porážky nadbytočných stavov zvierat, bez fixných nákladov z predošlých investícií. Na záver prednášajúci odborník podčiarkol svoj postreh zo sektora chovateľov ošípaných, ktorí dokázali zvyšovať stavy zvierat prostredníctvom anticyklického investovania. V období zlých cien, keď niektoré podniky vystupovali zo sektora, iné podniky namiesto porážok zvieratá nakupovali, čím využili príležitosť byť prví pri zvrátení trendu v cenotvorbe na trhu. Univerzálne odporúčania konkrétnych opatrení však nemožno aplikovať priamo do manažérskych rozhodnutí individuálnych podnikov, keďže každý produkčný systém pôsobí v rámci určitých podmienok a možností.

Miroslav Záhradník, NPPC – VÚŽV Nitra 


Celý článok k téme prednášky Jo Heusschena z holandskej spoločnosti Schils nájdete už čoskoro v AGROMAGAZÍNe 06/2015.

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov