tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Pôdohospodárstvo, tak ako aj ostatné segmenty národného hospodárstva podliehajú reáliám globalizovaného trhu.

Už zo samej podstaty fungovania trhu je zrejmé, že napríklad tlak na priebežné rušenie systémov kvót a bariér neutíchne, naopak, zintenzívňovanie obchodných interakcií bude akcelerovať.
Ekonomika živená spotrebou potrebuje využívať rozsiahle výrobné kapacity budované v minulých rokoch a umiestňovať produkciu na trhy, aj keď je spotreba dotovaná poskytovanými úvermi, namiesto reálnych príjmov. Tieto hybné sily svetového hospodárstva určujú podmienky medzinárodného obchodu, čím nepriamo definujú rozmiestňovanie a využívanie zdrojov v rámci lokálnych ekonomík a regiónov. Dopady globalizačných opatrení priamo formujú výrobnú vertikálu každého sektora, čo automaticky generuje negociácie o protekcionistických opatreniach jednotlivých vlád. Napriek masívnemu využívaniu komparatívnych a konkurenčných výhod aktérmi tovarovej výmeny v globálnom ponímaní, mnohé princípy súčasne aplikovanej trhovej praxe sú použiteľné aj lokálne. Produkcia bravčového mäsa, mlieka a obilnín bude v najbližších rokoch doménou vyspelých krajín, export a import ostatných agropotravinárskych komodít v rámci globálnej obchodnej výmeny bude v pôsobnosti rozvojových krajín. Skutočnosť, že v Číne značná časť populácie trpí intoleranciou laktózy a predstavy o výdavkoch strednej vrstvy na mlieko a mliečne produkty sa môžu výrazne líšiť od európskych či amerických priemerných hodnôt, nijako nestlmila smelé očakávanie investorov z Oceánie, Írska či USA. Neodškriepiteľným faktom však zostáva, že projektovaná spotreba mlieka a mliečnych produktov v Číne bude v najbližších rokoch rásť. Očakávania kľúčových účastníkov trhu sa prejavujú aj v snahách o vytvorenie zón voľného obchodu, ktoré na jednej strane pozitívne ovplyvnia intenzitu a celkový objem trhových interakcií, no na druhej strane spôsobia zmeny výrobných reťazcov v dotknutých regiónoch. Predmetná idea motivuje najmä obchodné spoločnosti a veľké podniky.
Viac o budúcnosti prvovýroby mlieka v kontexte globalizovaného trhu si môžete prečítať v AGROMAGAZÍNe č. 2/2014.

Ing. Miroslav Záhradník, NPPC - VÚŽV Nitra

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov