tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Objem exportu amerických producentov mlieka a mliečnych výrobkov za 11 mesiacov roka 2013 dosiahol hodnotu 6,1 mld. $.

Napriek tomu, že dáta pre vyčíslenie celkového vývozu za rok 2013 budú k dispozícií až vo februári, už teraz možno konštatovať rekordné výsledky mliečneho sektora. Vývoz za zmapované obdobie prevýšil sumárnu minuloročnú hodnotu o 17 %. Americká exportná rada pre mlieko a mliečne výrobky (USDEC) kalkuluje pre rok 2013 so súhrnným výsledkom 6,7 mld. $, čo by predstavovalo medziročný 30%-ný nárast. Hlavným stimulom bol výpadok dodávok z Nového Zélandu a oslabený kurz dolára, ktorý zatraktívnil umiestňovanie americkej produkcie na zahraničných trhoch. Náklady na výrobu sa priblížili k „referenčným“ hodnotám producentov z Oceánie, kde sa zintenzívňovanie výroby čoraz výraznejšie premieta do zvyšovania cien vstupov, najmä pôdy. USA tak mohli v sledovanom období 11 mesiacov roka 2013 navýšiť medziročne vývoz do krajín Stredného východu a Severnej Afriky o 78 % (721 mil. $), Číny o 67 % (635 mil. $) a Juhovýchodnej Ázie o 40 % (1,179 mil. $). Aktuálny stav potvrdzuje dlhodobý trend amerického mliečneho sektora, ktorý dosahuje rekordné výsledky už štvrtý rok v rade, pričom za posledných 10 rokov bol exportný rekord prekonaný 9-krát. Dynamiku medzinárodného obchodu s mliekom a mliečnymi výrobkami aktuálne determinuje čínsky dopyt, kde dôležitú rolu zohrá skladba portfólia produktov pružne reagujúcich na meniace sa potreby silnejúcej strednej vrstvy. Pre udržanie nasadeného tempa bude kľúčová úzka spolupráca s čínskymi regulačnými autoritami a plynulé aplikovanie dovozných požiadaviek. Perspektívnou do budúcnosti je pripravovaná zóna voľného obchodu v rámci Transatlantickej aliancie (TPP), ktorá má ambíciu zvýšiť obchodnú interakciu hlavne s Kanadou, Japonskom a Vietnamom. Kľúčová bude harmonizácia noriem, podpôr, prvkov ochrany spotrebiteľov a samotnej produkcie tak, aby neboli negatívne zasiahnutí prvovýrobcovia z dotknutých regiónov, keďže idea TPP motivuje najmä obchod a veľkých spracovateľov. 
Zo zdroja USDEC preložil a upravil:
Miroslav Záhradník, NPPC - VUŽV Nitra

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov