Pekne obrobené polia, zo severu lemujúce mesto Prievidza, sú výsledkom práce ľudí z Poľnohospodárskeho družstva Horná Nitra so sídlom v Nedožeroch – Brezanoch. Družstvo stručne predstavil výrobný riaditeľ Leonard Búlik: „V našom osevnom postupe má zastúpenie viacero plodín. Kukurica, cukrová repa, repka, pšenica, ozimné a jarné sladovnícke jačmene, sója. Na výmere 7 ha pestujeme aj zemiaky, ktoré predávame priamo z dvora alebo zásobujeme rôzne stravovacie zariadenia. Celkovo hospodárime na 2 200 ha, z toho tvorí 1 600 ha orná pôda. Živočíšna výroba sa u nás zrušila pred 6 rokmi, ale návrat do budúcna nevylučujeme.“
V rámci techniky sú plne sebestační. Vlastnia 3 silné traktory, 2 John Deere (8285 R a 8370 R) a jeden New Holland T8.390. Plodiny zberajú 2 kombajnmi Massey Ferguson a jedným Claas Lexion 780. Zaujímavosťou je ešte vlastný vyorávač cukrovej repy Grimme na pásoch alebo 2-nápravový ťahaný postrekovač Amazone s 11 200 l nádržou a 33 m ramenami.
Na hospodárskom dvore PD Horná Nitra sme 2. novembra uskutočnili meranie s presným názvom: Kontrolné meranie funkčnosti otáčania kolies prednej nápravy „Lead/Lag“ (predstih/oneskorenie) pri zapojenom náhone kolies na prednej náprave traktora.
Traktor John Deere 8370 R mal predné pneumatiky Bridgestone VF 650/60 R34 165D TL VT-TRACTOR, s hustiacim tlakom 1,6 bar, odmeraný odvalený obvod 4 980 mm. Ide o novšie pneumatiky, ktoré používajú od apríla 2021.
Vzadu boli obuté staršie pneumatiky inej značky s parametrami: 900/60 R42 180D TM 1000,hustiaci tlak 1,6 bar, odmeraný odvalený obvod 6 590 mm.
Odvalený alebo valivý obvod je dĺžka v mm, ktorú prejde pneumatika (namontovaná na schválenom disku, nahustená na predpísaný hustiaci tlak a zaťažená na náprave) pri jednej otáčke kolesa.
Ak sú vzadu a vpredu na traktore rozdielne pneumatiky, medzinápravové prevody sú interne nastavené tak, aby predné kolesá mali rovnakú uhlovú rýchlosť ako zadné kolesá traktora. Tento prevodový pomer sa nazýva Inter Axle Ratio (I.A.R.) - medzinápravový konštrukčný pomer (napr. 1,325).
Pri kontrolnom meraní sa porovnali 2 vzdialenosti, ktoré prešiel traktor pri odpojenom a zapojenom prednom náhone:
Meranie č. 1
Zadné pneumatiky urobili presne 10 otáčok. Predné pneumatiky urobili cca 13 1/4 otáčok (bez zapnutého náhonu kolies prednej nápravy). Traktor prešiel vzdialenosť 66,18 m.
Meranie č. 2
Zadné pneumatiky urobili presne 10 otáčok. Predné pneumatiky urobili cca 13 3/4 otáčok (so zapnutým náhonom kolies prednej nápravy). Traktor prešiel vzdialenosť 68,69 m.
Porovnaním vzdialeností sme zistili, že traktor so zapojeným predným náhonom prešiel dráhu cca o 3,8 % dlhšiu ako bez predného náhonu kolies. Správne zvolenými a použitými pneumatikami je nutné docieliť, aby pri zapojenom prednom náhone bola uhlová rýchlosť predných pneumatík o 0,5 % - 4 % vyššia ako bez zapojeného predného náhonu.
Ak je Lead/predstih/ vyšší ako 4,5 %, predná pneumatika sa bude nadmerne otáčať a príliš rýchlo sa opotrebuje. Ak je Lag/oneskorenie/ - t.j. mínusová % hodnota, zadná pneumatika bude tlačiť na prevodový systém, čo môže spôsobiť jeho poškodenie. Lag/oneskorenie/ je neakceptovateľné pri zapnutom prednom náhone, je nutné vybrať a použiť pneumatiky s rozdielnym odvaleným obvodom!
Cieľom je vhodnými pneumatikami dosiahnuť a udržať Lead/predstih/ približne 2 %. Porovnaním vzdialeností, ktoré prešiel traktor so zapnutým a vypnutým predným náhonom sme zistili, že disky a pneumatiky na prednej náprave sú zvolené správne a funkcia predného náhonu je v norme.
Dodatočne zástupca firmy Bridgestone Ivan Kamenský skontroloval predné pneumatiky a odporučil znížiť hustiaci tlak v pneumatikách na 1,4 bar, iba pri nesenom čelnom náradí nad 3 t je nutné zvýšenie o približne 0,4 bar. Pri montáži pneumatík Bridgestone VF 650/60 R34 165D TL VT-TRACTOR v apríli 2021, pri 7 350 Mth, bola originálna hĺbka dezénu 59 mm. Dňa 2. 11. 2021, pri 8 305 Mth, bola odmeraná hĺbka dezénu 55 mm. Predpokladaná životnosť predných pneumatík, pri správnom hustení v závislosti od zaťaženia a permanentnej starostlivosti, je minimálne 6 000 Mth.
Pozor, pneumatiky takého istého rozmeru, avšak rôznych značiek a dezénov, majú rozdielny odvalený obvod!
Štefan Ščecina
AGROMAGAZÍN
Tento článok bol uverejnený v AGROMAGAZÍNe 11/2021 na strane 33.
Mesačník AGROMAGAZÍN si môžete predplatiť tu.
Na úvodnej snímke zľava: Obsluha strojov Tomáš Bátora a Ladislav Slošiar, mechanizátor Miroslav Mendel a zástupca Bridgestone na Slovensku Ivan Kamenský.