tatra banka

tatra banka agrofinancovanie

tatra banka agrofinancovanie

Nedela 08.septembra 2024, meniny má Miriama, zajtra Martina

Chýbajúca stratégia rozvoja trhu s ekologickými výrobkami bráni rozširovaniu ich výroby a nahrádzaniu dovozu.

Oleg Mironenko, výkonný riaditeľ Národného zväzu ekologického poľnohospodárstva, o tom hovoril počas konferencie Poľnohospodárske holdingy Ruska - 2021.

Legislatívne rámec

Dňa 1. januára 2020 vstúpil do platnosti zákon „O bioproduktoch“. Zákon obsahuje základné pravidlá, prijímajú sa potrebné normy, ale odladenie jeho pôsobenia si vyžaduje čas – tri až štyri roky. Smernica mala pri tvorbe zákona zvýšiť objem domáceho trhu s bioproduktmi zo 190 mil. EUR na 5-10 mld. EUR a zvýšiť počet spotrebiteľov na 20 % populácie.

Nedostatok výrobcov

Počas pandémie sa príjmy obyvateľstva prudko znížili, čo ovplyvnilo dynamiku predaja bioproduktov. Okrem toho je hlavným problémom nedostatočný počet výrobcov: teraz ich je v registri len 94, pričom napríklad v Litve je takýchto spoločností približne 2700. Na zaplnenie polovice trhu potrebuje sektor asi 5 000 výrobcov. Ak sa tieto podmienky nevytvoria, trh sa zaplní inými dodávateľmi, čo pomôže rozvoju ekologickej výroby v iných krajinách za peniaze ruských spotrebiteľov.

V aktuálnej situácií je pre domáci ruský ekologický trh ťažké nahradiť dovoz. Zatiaľ čo predajné kanály boli vytvorené, obchody sa sťažujú, že nemajú čo predávať: ovocie a zelenina z bio produkcie sa hľadajú dosť ťažko. Kto prejde na bio, chce naň prejsť úplne – vrátane mlieka a zeleniny, takže dopyt je dosť veľký.

Obmedzenia dopytu

Tvorba dopytu po bio produkcii je zároveň obmedzená viacerými faktormi. Prvým je nízka úroveň povedomia o tom, čo to je. Po druhé, na pultoch bolo dlho veľa „pseudo“ bio produktov. Treťou je cena. Dopyt je tvorený najmä veľkými mestskými aglomeráciami, pričom viac ako 50 % ekologických produktov sa vyrába v regiónoch a predáva v Moskve. Štvrtým je absencia národného systému štandardizácie, certifikácie a kontroly, ktorý by bol ekvivalentom medzinárodne platným pravidlám. Piatym a najdôležitejším faktorom je nedostatok vládnych integrovaných marketingových stratégií na vytváranie dopytu.

 

Zo zdrojov agroberichtenbuitenland preložil a upravil

Miroslav Záhradník, NPPC-VÚŽV Nitra

Snímka: https://pxhere.com/

Predplatné Agromagazínu

AGROMAGAZÍN je mesačník o ekonomike a financiách v agrosektore.

Predplaťte si časopis samostatne, alebo iný z našich časopisov a získajte ho ZADARMO.

Viac o predplatnom Agromagazínu

Mohlo by vás zaujímať

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

agromagazin

pole

mechanizacia

chov