Meniny

pocasie16

                   3 dni  10 dní

potravinyKaždý piaty Slovák nakupujúci online si vlani prostredníctvom Internetu nakúpil potraviny a jedlo

Eva Sadovská

S nakupovaním tovarov a služieb prostredníctvom Internetu má už dnes

skúsenosť väčšina Slovákov. V aktuálnej analýze Slovenského farmárskeho, družstva sme sa ale pozreli na to, akými sú Slováci online nákupcami potravín a jedla a ako sa trendy za posledné roky zmenili. Pozreli sme sa ale aj na to, či viac nakupujú potraviny cez internet muži alebo ženy, mladší či starší Slováci a ako sú na tom ostatní obyvatelia krajín EÚ. V našej analýze sme pritom vychádzali z údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) a Eurostatu.

Každý piaty Slovák nakupujúci online si v roku 2018 prostredníctvom internetu nakúpil POTRAVINY a JEDLO. Pred piatimi rokmi, teda v roku 2013, pritom potraviny a jedlo nakupovalo takýmto spôsobom iba 7 % zo všetkých Slovákov nakupujúcich online. Skok za posledných päť rokov je tak neprehliadnuteľný. V nakupovaní potravín cez internet sú pritom dominantnejšie ženy, mladí ľudia či zamestnanci v oblasti informačných a komunikačných technológií. Vyplynulo to z údajov ŠÚ SR.

Nakupovať tovary a služby prostredníctvom internetu už nie je na Slovensku žiadnou raritou. Ak už nakupujeme online, tak najčastejšie odevy a športový tovar (dve tretiny z online nakupujúcich v roku 2018). Ďalšou kategóriou sú tovary pre domácnosť s vyše 34 % - ným podielom za rok 2018, hoci v tomto prípade treba podotknúť, že táto oblasť už zaznamenala aj vyššie podiely online nakupujúcich počas uplynulých rokov. Online nakupujeme ale aj lístky na podujatia (takmer 30 % z online nakupujúcich v roku 2018). No a za nimi nasledujú už spomínané potraviny a jedlo, ktoré s podielom 21,2 % zaznamenali zároveň za posledných 5 rokov najvýraznejší nárast podielu. Lieky na Slovensku online nakupuje síce iba necelých 12 % zo všetkých nakupujúcich cez internet, ale v porovnaní s rokom 2013 (s podielom 2,6 %) sa jedná tiež o veľmi slušný nárast.

Aj v iných európskych ekonomikách obyvatelia nakupujú potraviny a jedlo prostredníctvom internetu. Podľa údajov Eurostatu (z roku 2016) boli najväčšími online nákupcami potravín a jedla Briti (35 % z online nakupujúcich), za nimi nasledovali Slovinci a Holanďania (s rovnakým podielom 28 %). Podiel obyvateľov EÚ nakupujúcich potraviny a jedlo online predstavoval podľa týchto štatistík 23 %, v prípade Slovenska sa jednalo o podiel 20 %. Naopak, online nakupovanie potravín bolo v roku 2016 takpovediac v plienkach v Chorvátsku, Grécku a Rumunsku s podielmi 5 až 6 %.

Nakupovať či nenakupovať potravinové výrobky online? Nakupovanie potravín prostredníctvom internetu vítajú práve tí, ktorí bojujú s nedostatkom času či dlhšou vzdialenosťou od obchodu s potravinami. Online formou pritom nakupujeme častejšie trvácne, resp. balené potraviny. Naopak, v menšej miere si objednávame čerstvé, resp. nebalené potraviny. Chceme si totiž vybrať tie najlepšie a nášmu oku najviac lahodiace kúsky. Treba ale podotknúť, že aj v tomto prípade sa už trendy menia a dobrá skúsenosť s kvalitnými čerstvými produktmi vie urobiť pri rozhodovaní sa zákazníka svoje. Zástancovia online nakupovania potravín považujú zároveň túto formu nakupovania potravín za ekologickejšiu.

 

Eva Sadovská

analytička Slovenského farmárskeho, družstva

Ceny na burze MATIF sú v EUR/t a ceny na burze CBoT v UScent/bušel

banner-lemken-rubin10

banner-pottinger

Ponuka našej vydavateľskej skupiny

 

agromagazin

pole

mechanizacia

chov